Elefante Blanco: Ciudades Rurales Sustentables

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El 28 de febrero a las 7 p.m. en el espacio de FOMMA (Avenida Argentina 14, Barrio Mexicanos), el Centro Hemisférico presentó una proyección del cortometraje “Elefante Blanco” antes de una mesa redonda sobre las comunidades rurales sustentables en el estado de Chiapas.

Las directoras canadienses del corto, Katerine Martineau y Chloe Blaszkewycz, describen el fenómeno de ese tipo de desarrollo rural así: “En noviembre de 2007, Juan Sabines Guerrero, gobernador del Estado de Chiapas lanzó un programa nombrado ‘Ciudades Rurales Sustentables’ (CRS). Este proyecto pretendía vencer la pobreza provocada por la dispersión de las comunidades rurales y gozaba de una movilización importante internacional en la cual se inscribe la ONU como principal ayudante financiero con los ‘Objetivos del Milenio para el Desarrollo.’ Detrás de la difusión de una propaganda populista sostenida, diferentes propuestas sociales, políticas y económicas son disimuladas. Descubrimos así la cara obscura de este gran proyecto humanitario de apariencias prometedoras.

Hablando específicamente sobre su cortometraje, las directoras dicen, “Nosotros queremos sensibilizar a los ciudadanos sobre los diferentes impactos que pueden tener proyectos de desarrollo internacional y de ayuda humanitaria recubierta de una ideología de lucha contra la pobreza.”

Después de la proyección de “Elefante Blanco,” hubo una mesa redonda durante la cual hablaron y discutieron Ana Contreras (CIEPAC/CAIK) y Martin Larsson. Ana es una licenciada de sociología latinoamericana de la Universidad de Guadalajara que formó su colectivo CAIK (Colectivo de Análisis e Información Kolectiva) en 2011 para ofrecer talleres de información a comunidades y para desarrollar la investigación sobre ciudades rurales sustentables. Martin es profesor en antropología social en la UNACH y egresado de CIESAS en antropología social con una tesis sobre la ciudad rural sustentable de Santiago el Pinar. Los dos participantes hablaron de sus experiencias personales y profesionales en las comunidades sustentables, las realidades de las comunidades y el estatus actual de los proyectos. Después de presentar sus propios puntos de vista por 15 minutos cada uno, los dos empezaron a dialogar con los 80 miembros del público sobre el fenómeno. La mayoría de ellos habían trabajado o investigado el tema desde varias perspectivas (legales, ambientales, sociales y culturales, por ejemplo) y todos hablaron de sus experiencias y los impactos de este tipo de desarrollo “sustentable.”

On Thursday, February 28, 2013, Centro Hemisférico presented a screening of “Elefante Blanco” (“White Elephant”) in FOMMA (Avenida Argentina 14, Barrio Mexicanos), followed by a roundtable discussion regarding sustainable, rural communities in the state of Chiapas. 

The documentary short’s Canadian directors, Katerine Martineau and Chloe Blaszkewycz, describe the phenomenon of rural development in the following way: “In November, 2007, Juan Sabines Guerrero, the governor of the state of Chiapas, inaugurated a program named Sustainable, Rural Cities (CRS in Spanish). The project claimed it would vanquish the poverty inspired by the dispersion of rural communities and enjoyed broad international support, including from the United Nations, which signed on as the project’s principal financier in accordance with its Millennium Development Goals. Behind the populist, sustainable propaganda, however, lay various social, political, and economic interests. Via our investigation, we discovered the darker sides of this seemingly promising, humanitarian project.”

Speaking more specifically about their short film, the directors state, “We want to make people aware of the different impacts that can result from international development and humanitarian aid projects that are frequently presented as part of an ideology dedicated to fighting poverty.”

After the screening of “White Elephant,” Ana Contreras and Martin Larsson spoke and argued about their own perspectives on the communities. Ana studied Latin American sociology at the University of Guadalajara and formed the collective CAIK (Analysis and Collective Information Collective) in 2011 in order to offer informational workshops to communities about the sustainable, rural cities project and to generate research on the topic. Martin is a professor of anthropology in the UNACH and a social anthropology doctoral student in CIESAS who wrote his thesis about the rural, sustainable city of Santiago de Pinar. The two spoke about their personal and professional experiences in the sustainable communities, the realities of the situation, and the current status of the governmental project. After presenting their own viewpoints for fifteen minutes each, the two began discussing the topic with the 80 audience members. The majority of those present had worked or researched the topic in various arenas (legal, environmental, social, and cultural, for example) and all spoke of their experiences and the impacts of this sort of “sustainable” development.

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Acerca de Arte Acción

Arte Acción is an interdisciplinary platform located in San Cristóbal de las Casas, Chiapas that focuses on developing public performance programming and linking different social groups together in order to promote diverse forms of human development through diverse, continual activities geared towards increasing public awareness, personal reflection and the creation of artistic and political projects. It is a platform first developed with the Hemispheric Institute of Performance and Politics in collaboration with Fortaleza de la Mujer Maya (FOMMA), a theatre troupe of indigenous women. Arte Acción, encompasses public lectures, roundtables, performances, public actions and projections seeking to promote, present and archive performative practices as a social, cultural and political in it's collaboration and research with local, national, and international communities.