Ve’e ñu’u chee: Casa del Pueblo de Buena Vista

El 30 de noviembre, el Centro Hemisférico presentó una exposición multimedia y una presentación sobre el proyecto del artista plástico Rafael Baca y su equipo, Altart-Deco, titulado “Ve’e Ñu’u Chee” (“La Casa del Pueblo de Buena Vista”), un centro espiritual y comunitario bajo construcción en la comunidad de Buena Vista, Guerrero.

El proyecto ha sido una colaboración entre el equipo artístico y las autoridades locales, las cuales pidieron al Altart-Deco en noviembre 2010 que realizaran un proyecto de remodelación del templo de la comunidad. Después de analizar las condiciones de la antigua construcción, la comunidad pidió al colectivo que hiciera un proyecto totalmente nuevo que rescatara la esencia de la cosmovisión y la cultura del pueblo Na Savi (Mixteco) de Buena Vista. Después de llevar a cabo la tarea de realizar una investigación antropologica, histórica e iconográfica de la cultura Na Savi y de la región de Buena Vista, Altart-Deco desarrolló un proyecto artístico que toma como base las raíces y creencias del pueblo Mixteco.

Para el evento del Centro Hemisférico, se montó una instalación multimedia sobre el proyecto en el espacio de FOMMA con fotos, dibujos, planos arquitectónicos y escritura relacionados a través de la cual caminaron todos los habitantes de Buena Vista, quienes habían viajado por 13 horas para asistir al evento. Antes de la presentación formal, las dos bandas del pueblo tocaron en medio de la instalación y hubo una presentación improvisada de danza tradicional.

El proyecto se presentó formalmente durante una ponencia guiada por Rafael Baca, el director del proyecto; Cirino Plácido Valerio, fundador del Consejo Guerrerense 500 Años de Resistencia Indígena (CG500ARI) y de la Coordinación Regional de las Autoridades Comunitarias (CRAC, Policía Comunitaria); el párroco de Buena Vista, Antonio Merino Maldonado; y José Luis Escalona Victoria, profesor e investigador de CIESAS.

Rafael reflexionó sobre su participación tanto creativa como social en el proyecto y lo que había aprendido durante todo el proceso no sólo en cuanto a la arquitectura sino también con respecto a la gente de la comunidad y sus creencias. Cirino Plácido Valerio compartió la historia de resistencia de la comunidad con los 90 miembros del público antes de hablar de la destrucción de la iglesia antigua y la construcción de la nueva, comentando, “De vez en cuando, hay que tumbar lo viejo para construir lo nuevo.” Antonio Merino Maldonado habló de la parte religiosa de la construcción del nuevo espacio y la cultura viva de la comunidad que fue subrayada por los interludios musicales tocados por los músicos del pueblo entre las ponencias de cada conferencista.

Para cerrar, José Luís Escalona Victoria habló de la importancia de espacios espirituales y comunitarios antes de que todos salieran con la banda del pueblo y caminaran por las calles de San Cristóbal al Paliacate donde tocaron todos los músicos de Buena Vista para celebrar su visita y esta maravillosa construcción suya.

On November 30, Centro Hemisférico presented a multimedia exhibition and a formal presentation regarding a project directed by the artist Rafael Baca and his creative team, Altart-Deco, entitled “Ve’e Ñu’u Chee” (“The House of the Town of Buena Vista”), a communal, spiritual place of worship currently under construction in the community of Buena Vista, Guerrero.

The project has been a collaboration between the artistic team and the local authorities who, in November, 2010, asked Altart-Deco to remodel the community’s temple. After analyzing the condition of the colonial construction, the community asked the collective to design them a completely new space that would reclaim and incorporate the cosmovision and culture of the community’s Na Savi (Mixteco) ancestry. After completing an anthropological, historical, and iconographic investigation of the Na Savi culture as manifested in Buena Vista, Altart-Deco developed an artistic project based upon the roots and fundamental beliefs of the Mixteco community.

For the event coordinated by Centro Hemisférico, the collective mounted a multimedia installation regarding the project in FOMMA with photos, drawings, architectural plans, and writings through which the inhabitants of Buena Vista strolled after having travelled 13 hours to attend the event. Prior to the formal presentation, the town’s two bands played music in the middle of the exhibition and several of the community’s dancers presented traditional dance pieces.

The project was presented formally during a roundtable led by Rafael Baca, the project’s artistic director; Cirino Plácido Valerio, founder of the Guerrense Council of 500 Years of Indigenous Resistance (CG500ARI) and of the Regional Coordination of Communal Authorities (CRAC, Communal Police); Buena Vista’s parish priest, Antonio Merino Maldonado; and José Luís Escalona Victoria, a professor at CIESAS in San Cristóbal.

Rafael reflected on his creative and social participation in the project and what he had learned during the entire proecess not only in terms of architecture but also in regard to the people of Buena Vista and their beliefs. Cirino Plácido Valerio shared the community’s fabled history of resistance and autonomy with the 90 audience members before speaking about the destruction of the former church and the construction of the new space, stating, “Every once in a while, you have to tear down the old to make room for the new.” Antonio Merino Maldonado spoke to the religious foundation of the construction and the vibrant culture of Buena Vista, an aspect underscored by the musical interludes played by the community’s musicians in between the presentations from each speaker.

 To close the event, José Luís Escalona Victoria spoke about the importance of communal and spiritual spaces, after which point the entire audience exited the building as lead by Buena Vista’s band. Everyone walked together through the streets of San Cristóbal to Paliacate, where the community’s musicians presented a concert in celebration of their visit and of their amazing, communal construction.

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Acerca de Arte Acción

Arte Acción is an interdisciplinary platform located in San Cristóbal de las Casas, Chiapas that focuses on developing public performance programming and linking different social groups together in order to promote diverse forms of human development through diverse, continual activities geared towards increasing public awareness, personal reflection and the creation of artistic and political projects. It is a platform first developed with the Hemispheric Institute of Performance and Politics in collaboration with Fortaleza de la Mujer Maya (FOMMA), a theatre troupe of indigenous women. Arte Acción, encompasses public lectures, roundtables, performances, public actions and projections seeking to promote, present and archive performative practices as a social, cultural and political in it's collaboration and research with local, national, and international communities.