Regina José Galindo

Como parte de la serie interdisciplinaria documental Ocote – Miradas Encendidas que tomó lugar en varios sitios culturales en San Cristóbal de las Casas desde el 15 hasta el 22 de septiembre del 2012, el Centro Hemisférico presentó la acción pública titulada, Hilo de Tiempo, dirigida por Regina José Galindo (Guatemala), el 21 de septiembre a las 5 p.m. en la Plaza de la Paz de la ciudad.

Los documentales de Ocote tratan de problemas específicos en regiones específicas pero, por medio de sus experimentaciones cinemáticas y temáticas, todos creaban nuevos sujetos relacionados uno al otro que superaban su medio físico. La documentación y la denuncia que capturan estos documentales se realizan por medio del cuerpo y de su forma de presentar y archivar sus performances. Así, Regina utiliza el cuerpo para hacer visibles las  problemáticas de los documentales del ciclo desde una perspectiva igualmente interdisciplinaria y multimedia. Durante su presentación pública, ella invitó al público a pensar en el cuerpo, la muerte y los asesinatos que continúan impactando la vida cotidiana en países como Guatemala y México. Según Regina, tal acción intentó “crea[r] una imagen que nos remite a la decena de cuerpos asesinados que aparecen día con día en ciudades violentas en países como Guatemala o México, cuerpos anónimos que aguardan a ser localizados, reconocidos, dignificados.”

Para cerrar el ciclo de documentales Ocote – Miradas Encendidas y extender las conversaciones sobre medios y métodos de protesta que fomentó esta serie de proyecciones,  Regina José Galindo realizó una presentación de su trabajo interdisciplinario en la Casa de las Imágenes que consistió en, según ella, “obras que abren la posibilidad del diálogo y sirven como armas para romper silencios.”

As part of the interdisciplinary documentary film series Ocote – Burning Gazes that took place in various cultural spaces throughout San Cristóbal between September 15 and 22, 2012, Centro Hemisférico presented a public action entitled “String of Time” and directed by Regina José Galindo (Guatemala) at 5 PM on September 21 in the city’s main Plaza de la Paz.

The documentaries featured in Ocote discussed particular problems and their specific contexts and yet, thanks to their dramatic and cinematic experimentations, all of the films created new, related subjects that transcended their physical medium. The documentation and denunciation captured on film by the documentarys parallel the work conducted by Regina via her corporal performances and her way of presenting and archiving her works. Regina uses the body to make visible the issues that the documentaries of Ocote also explore from an equally interdisciplinary and multimedia perspective. During her public presentation, Regina invited her audience to think about the body, death, and the murders that continue to impact daily life in countries like Guatemala and Mexico. According to Regina, the action attempted to “create an image reminiscent of groups of dead bodies that appear daily in violent cities in countries such as Guatemala or Mexico, anonymous bodies that wait to be found, recognized, and dignified.”

To close Ocote – Burning Gazes and extend further the conversations regarding media and methods of protest inspired by the documentary film series, Regina José Galindo presented a lecture on her interdisciplinary work in the Casa de las Imágenes that consisted of, in her words, “works that spark dialogue and serve as arms with which to break silences.”

Entrevista con Regina José Galindo por Diana Taylor

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Acerca de Arte Acción

Arte Acción is an interdisciplinary platform located in San Cristóbal de las Casas, Chiapas that focuses on developing public performance programming and linking different social groups together in order to promote diverse forms of human development through diverse, continual activities geared towards increasing public awareness, personal reflection and the creation of artistic and political projects. It is a platform first developed with the Hemispheric Institute of Performance and Politics in collaboration with Fortaleza de la Mujer Maya (FOMMA), a theatre troupe of indigenous women. Arte Acción, encompasses public lectures, roundtables, performances, public actions and projections seeking to promote, present and archive performative practices as a social, cultural and political in it's collaboration and research with local, national, and international communities.