El Riesgo del Maíz Transgénico: Un Performance Colectivo

El 10 de agosto del 2011, los estudiantes del curso “Arte y Resistencia” que tomó lugar en el Centro Hemisférico montaron una acción pública en contra del maíz transgénico. Uno de los estudiantes, Fabián Vidal, escribió sobre la experiencia como parte de su trabajo final, diciendo, “Hacia el medio día del pasado 10 de agosto, se realizó en San Cristóbal de Las Casas, una acción colectiva de carácter performativo, mediante la cual se alertó a la población sobre el grave peligro de la inclusión de semillas transgénicas en el campo mexicano y el avance de compañías que vulneran la autonomía alimentaria.

“Pasadas las 13:00 horas, cerca de treinta personas ataviadas con vistosas indumentarias y simbólicas máscaras de caprichosas morfologías que por un lado representaban mazorcas y otras vegetales, en contraparte a los colorados que recordaban la muerte, partieron del barrio de Mexicanos hacia la Plaza de la Paz donde llevaron a cabo la acción pública.

“Bajo la dirección de Jesusa Rodríguez, reconocida por su larga trayectoria escénica en torno a la reflexión social y crítica política, los participantes, en su mayoría jóvenes provenientes de países como Brasil, Ecuador, Estados Unidos y México, tomaron posiciones para convocar a los transeúntes a la pieza que mostró la larga historia del maíz nativo con el entramado socio-cultural de los mexicanos, y la responsabilidad de detener su desplazamiento por semillas modificadas, de nulo valor alimenticio y que además provocan perjuicios en las tierras de cultivo.

“Vale la pena señalar que la acción forma parte del curso que ofrece el Instituto Hemisférico de Performance y Política (Hemispheric Institute), a través de el Centro Hemisférico, el cual se encamina al empleo de manifestaciones artísticas y herramientas de comunicación en la intervención social.”

On August 10, 2011, the students involved in the “Hemispheric Dialogues” course that took place in Centro Hemisférico created a public action against genetically modified corn. One of the course’s students, Fabián Vidal, wrote about the experience as part of his final project and stated, “At midday on August 10, a collective action was carried out in San Cristóbal de las Casas in order to alert the public about the grave danger posed by the inclusion of genetically modified seeds in Mexican fields and about the advances of companies that threaten nutritional autonomy.

“Around 1 PM, thirty people dressed in eye-catching attire and playful, morphological masks representing corn cobs and other vegetables on one side and death on the other walked through San Cristóbal’s Barrio de Mexicanos towards the city’s Plaza de la Paz, where they carried out their public action.

“Under the directon of Jesusa Rodríguez, known for her extensive, professional experience in regard to social reflection and political, creative criticism, the participants, most of whom were young people hailing from Brazil, Ecuador, the United States, and Mexico, took up position in the plaza to invite passer-by into the piece, which documented the extensive history of native corn within its sociocultural, Mexican framework and the responsibility shared by all to prevent its replacement by modified seeds with no nutritional value and that damage cultivated areas.

“It is worth noting that the action was part of the course offered by the Hemispheric Institute of Performance and Politics and Centro Hemisférico that focused on the utility of artistic manifestations and communicative tools in social interventions.”

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Acerca de Arte Acción

Arte Acción is an interdisciplinary platform located in San Cristóbal de las Casas, Chiapas that focuses on developing public performance programming and linking different social groups together in order to promote diverse forms of human development through diverse, continual activities geared towards increasing public awareness, personal reflection and the creation of artistic and political projects. It is a platform first developed with the Hemispheric Institute of Performance and Politics in collaboration with Fortaleza de la Mujer Maya (FOMMA), a theatre troupe of indigenous women. Arte Acción, encompasses public lectures, roundtables, performances, public actions and projections seeking to promote, present and archive performative practices as a social, cultural and political in it's collaboration and research with local, national, and international communities.